مقدمه در رابطه ورود رئیس جمهور به موضوع واردات کاغذ

اعضای اتحادیه ناشران بر این باور هستند که حتی اگر وارد کردن کاغذ را بیشتر کنند، ناشران کتاب‌ها همچنان نمی‌توانند کتاب‌های خود را چاپ نمایند. این موضوع به دلیل هزینه بالایی است، که کاغذ دارد. وی همچنین درخواست ورود رئیس جمهور به موضوع کاغذ و بررسی آن را دارد.

خبرنگار کتاب  و ادبیات استان فارس گزارش داد، عضوی از اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران، آقای حسین قوامیان، طی گفتگویی با رادیو “صبح و گفتگو” در اشاره به موضوع گرانی کاغذ و کتاب فرمودند حتی کتاب‌های پرفروش و ناشران برتر نیز تولید نمی‌شوند و ناشران نتوانستند کتاب‌ها را در زمان مقرر تحویل دهند.

ورود رئیس جمهور به موضوع کاغذ

قوامیان همچنان افزود: این مشکل حتی با تزریق یارانه به این سیستم هم حل نخواهد شد. زیرا گرانی این کالا باعث می شود ناشران امکان چاپ کردن کتاب را نداشته باشند. وی درخواست دخالت برخی از افراد و گروه‌ها را در موضوع کاغذ دارد و اشاره کرد: تجار و رئیس جمهور باید در این قضیه دخیل شوند و هرچه زودتر این مشکل می‌بایست بر طرف گردد.

در ادامه ناشران بیان داشتند که وارد کردن این کالا با ارز دولتی به کارگروهی قوی نیاز دارد تا مشکل کاغذ حل شود. و برای این امر اشاره داشت که دخیل شدن برخی از گروه‌ها و نهادها به این موضوع، مشکل را حل خواهد کرد.

پیچیده شدن واردات کاغذ با ورود کرونا/ یارانه طرح‌های فصلی

معاون فرهنگی خانه کتاب، خانم آزاده نظربلند اشاره کرد که طرح‌های فصلی در تابستان مشکلی را رفع نکرده است. با اینکه ناشران در گروه‌هایی که یارانه دریافت می‌کردند قرار داشتند. درست است که تحریم‌ها مشکلات اساسی در تولیدات صنعتی به وجود آورده است، با این حال یارانه‌ای که در طرح‌های فصلی واریز می‌شوند باید برای خرید کتاب صرف شود.

وی همچنان فرمود در زمینه تولید کتاب نیاز به حمایت‌های جداگانه و ورود ریئس جمهور به موضوع کاغذ را دارد. و در ادامه از تخصیص یارانه‌های طرح فصلی خبر داد که مبلغ 15 میلیارد برای آن پرداخته شده اما مشکلات این بخش همچنان ادامه دارد. نظربلند همچنین اضافه کرد که تخصیص ارز دولتی برای کاغذ نیز مشکلات کاغذ را بر طرف نکرده است و بیان داشت دلیل مشکل امروز کاغذ، مشکلات کشوری است و این مشکل را در دوران کرونا پیچیده‌تر اعلام کرد.